Kā samazināt ‘biopārtikas stresu’? Praktiski padomi un pieredze

DSC01907

Kas ir “biopārtikas stress”?

Ja seko līdzi veselīga uztura tendencēm, tad, iespējams, jau būsi saskārusies ar tādu terminu kā “biopārtikas stress”. Bioloģiskās pārtikas popularizēšana, izrādās, var ne tikai iedvesmot, bet arī nobiedēt. “Biopārtikas stresam” īpaši pakļauti jaunie vecāki, kuri saprot, ka bioloģiskā pārtika būtu vislabākā bērnam, taču nevar to atļauties.

Bioloģiskā pārtika patiešām ir dārgāka, jo tās ražošanā ir ieguldīts ilgāks laiks un vairāk darba, turklāt, maksājot par to, maksājam arī par tīru vidi. Bioloģiskās pārtikas cenu un pieejamību ietekmē arī fakts, ka tās veikalos ir salīdzinoši mazākā apjomā nekā tradicionāli audzēto produktu.

Taču ir arī labas ziņas – “biopārtikas stresu” var samazināt, vienlaikus nodrošinot bērnam (un arī sev) labu pārtiku, pasargājot no pesticīdu atliekvielām un nemaksājot par to vairākas reizes dārgāk. Lūk, ieteikumi, kuru ievērošana ļaus ēst veselīgāk, vienlaikus neiecērtot milzu robu maciņā!

Plāno ēdienkarti un iepirkšanos!

Plāno ēdienkarti un iepērcies, vadoties pēc iepriekš sastādīta saraksta, nevis spontāni. Raugies, lai izmantotu visu iegādāto bioloģisko pārtiku un samazinātu pārtikas izmešanu atkritumos.

Jau vasarā, kad pieejami sezonāli bioloģiskie produkti, sarūpē krājumus ziemai, piemēram, sasaldē ogas un atsevišķus dārzeņus (pākšu pupiņas, zaļos zirnīšus, puķkāpostus, cukīni, biezenī sablendētus tomātus u.c.).

Bioloģisko gaļu no zemniekiem pasūti lielākā apjomā, sadali gabalos un sasaldē ilgākam laikam.

Izvērtē ēdienkarti un samazini pārstrādāto produktu apjomu!

Jo vairāk reižu produkts ir pārstrādāts, jo tas kļūst dārgāks un bieži vien – arī nevērtīgāks, jo satur vairāk tukšo kaloriju, ko rada cukura un tauku piedevas.

Izvērtē, vai iegādāties, piemēram, paku ar čipsiem vai arī kilogramu bio kartupeļu, no kuriem krāsnī pati vari pagatavot ceptas kartupeļu šķēlītes. Saldināto jogurtu vietā izvēlies bio jogurtu bez piedevām un ēd to, papildinot jogurtu ar medu, ogām vai nedaudz ievārījuma.

Samazinot pārstrādāto produktu iegādes apjomu, ne vien ēdīsi veselīgāk, bet arī palielināsi budžetu bioloģiskās pārtikas iegādei.

Ēd un gatavo vienkārši!

Bioloģiskie produkti nenozīmē tikai melnos rīsus, kvinoju, tālu ceļu mērojušas garšvielas un augļus. Tie ir arī putraimi, grūbas, saknes, auzu pārslas, vietējā rupjmaize un biezpiens.

Bioloģisko auzu pārslu putra brokastīs, kas pagatavota ar bioloģisko pienu un saldināta ar banānu, būs sātīga, bagātīga garšā un izmaksās lētāk nekā saldinātās brokastu pārslas. Izmantojot mazāk sastāvdaļu, ir iespējams ne vien vienkāršot gatavošanu, bet vakaros pēc darba arī ietaupīt laiku.

Samazini gaļas patēriņu!

Viens no dārgākajiem ikdienas produktiem ir gaļa, taču to it nemaz nav nepieciešams lietot uzturā katru dienu. Samazinot gaļas patēriņu ikdienā, ietaupīsi. Labāk iegādāties bioloģisko gaļu – tā būs dārgāka, taču, pērkot produktu tieši no ražotāja, cenas atšķirība ir pavisam neliela.

Atsakies no produktiem, kuri ir visvairāk pakļauti pesticīdiem!

Ir pesticīdi, kas iedarbojas uz augu virsmu,, un to ietekmi var samazināt, kārtīgi mazgājot un mizojot augļus un dārzeņus, taču ir arī pesticīdiem bagāti augļi un dārzeņi, no kuriem būtu ieteicams atteikties pavisam, vai to vietā izvēlēties bioloģiski audzētus.

Saskaņā ar organizācijas Environmental Working Group, kā arī Eiropas Pārtikas drošības institūcijas veiktajām analīzēm kā “netīrākie” produkti šai ziņā tiek minēti:

Āboli, nektarīni, persiki, zemenes, vīnogas, selerijas, zaļie salāti, spināti, paprika, gurķi, ķiršu tomātiņi, tomāti, kartupeļi, auzas, pilngraudu produkti.

 

Anitra Tooma, vides žurnāliste un ekoloģiskā dzīvesveida popularizētāja:

Anitra_Tooma“Bioloģiska pārtika ir jāizvēlas, ne tikai domājot par savu veselību, bet arī par zemnieku un dabas veselību, jo lielākā pesticīdu daļa, ko izmanto lauksaimniecībā, paliek uz lauka un ieskalojas ūdeņos.

Panikai un “bio pārtikas stresam” nav iemesla – neviens no ēdiena nav nomiris. Tomēr uzskatu – tiklīdz ir iespēja ēst ekoproduktus, tieši tie ir jāliek prioritāšu sarakstā, nevis jaunākā modeļa iPhone.

Svarīgi izvēlēties bioloģiskos dzīvnieku izcelsmes produktus: olas, pienu, aknas, jo šādi dzīvnieks “attīrās”. Kā nākamos nosauktu eksotiskos augļus un dārzeņus, kas tiek pamatīgi apstrādāti, lai transportējot nesabojātos. Vēlama būtu arī eko maize, pākšaugi un graudu produkti, jo visā pasaulē, arī Latvijā, valda prakse nedēļu pirms novākšanas laukus miglot ar glifosātu herbicīdiem, izmantojot argumentu, ka tas iznīcina nezāles, kaut patiesībā ķīmiski kaltē graudus. Nekad nesapratīšu, kāpēc nezāles uz lauka jāiznīcina pirms, nevis pēc ražas novākšanas!”


Laura Grēviņa, ģimenes bloga Viens + Viens autore, bioloģiskā uztura popularizētāja

Laura_Grevina_01“Manuprāt, spiediens, kuru atsevišķi cilvēki izjūt arvien pieaugošās bioloģiskās pārtikas popularitātes dēļ, pastāv, bet tas noteikti nav tik spēcīgs, ar kādu var sastapties, apskatot citas sabiedrībā aktuālas tēmas. Katrs cilvēks var justies satraukts vai nepilnvērtīgs, saskaroties ar kādu viņam sāpīgu jautājumu. Piemēram, viena jaunā māmiņa var justies vainīga, ka nespēj bērniņam “piedāvāt” dabīgas dzemdības, jo ārsts ir nozīmējis ķeizargriezienu. Tikmēr cita jutīsies vainīga, ka bērnam nevar atļauties bioloģisko pārtiku. Ir svarīgi pieņemt savu situāciju un apstākļus, apzināties, ka rīkojas pēc labākās sirdsapdziņas, lai bērns izaugtu vesels un laimīgs. Nevajadzētu pārdzīvot, ja nevar iegādāties bioloģiskus produktus. Svarīgi, lai bērns vispār ir paēdis, uzturs ir sabalansēts un veselīgs.

Es neesmu saskārusies ar to, ka kāds no mana bloga lasītājiem būtu izjutis spiedienu iegādāties bioloģisko pārtiku manu rakstu dēļ. Esmu gan sastapusies ar skeptiķiem, kuri bio pārtiku ironiski dēvē par “eko šmeko”, “mārketinga triku” un tamlīdzīgi. Iespējams, kādu no šiem komentāriem rakstījis cilvēks, kurš gribētu, bet nevar atļauties vai neprot atrast pareizos veidus, kā iegādāties bioloģisku pārtiku.”


Ilze Lipska, bloga Aboslūts ēd autore, ceļā uz savu bioloģisko saimniecību

Ilze_Lipska“Mūsu ģimenē nav tādas nostājas – ēdam tikai bioloģisku pārtiku. Jā, ir produkti, ko izvēlamies tikai bioloģiskus, un mūsu izvēli nosaka gan izlasītā informācija, gan tīri praktiski iemesli – garšas atšķirība. Ja šie produkti nav pieejami kādā iepirkšanās reizē, nepērkam vispār un ēdam kaut ko citu.

Ir gājis visādi – esam skaitījuši katru santīmu un nedēļu pārtikuši no putrām un pankūkām. Tādā situācijā vienīgais stress būtu, ja nebūtu vispār, ko ēst. Katra maciņš un izvēle, kā tērēt, pēc kādiem kritērijiem izvēlēties, ir paša ziņā. Par to nevienam nevajadzētu atvainoties vai taisnoties. Mēs ģimenē reti ēdam gaļu, jo tā ir visdārgākā. Uzskatām, ka labāk reti, bet labu, nekā katru dienu, bet nezināmas izcelsmes. Arī mēs joprojām izvērtējam cenas un nepērkam visu. Pievēršam uzmanību kvalitātei un izcelsmei, un tad izdarām izvēli, ko un cik bieži varam atļauties pirkt.”


Raksta tapšanā izmantotie avoti: BioLoģiski.lv, Efsa.europa.eu, Ewg.org
Bildes: Happy Whispers (titulbilde), Krista Kudore (Laura Grēviņa), Vilnis Skuja (Anitra Tooma), kā arī no Ilzes Lipskas personīgā arhīva

2 Komentāri on Kā samazināt ‘biopārtikas stresu’? Praktiski padomi un pieredze

  1. Aiga Rāte
    21/01/2016 at 15:26 (4 gadi atpakaļ)

    Paldies par rakstu! Domāju, tas ir mīts, ka ēst bioloģiski ir dārgi. Mūsu ģimene jau vairāk kā gadu cenšas ēst iespējami bioloģiski un liekas, ka pat tērējam mazāk naudas kā agrāk. To nosaka vairākas lietas, piemēram, ka gandrīz nelietojam gaļu. To ēd tikai bērni un tikai pāris reizes nedēļā, tāpēc izvēlos labu biogaļu. Otrkārt, pērkot bioproduktus tiešajā pirkšanā vai pasūtot ekoveikalā pirkumu sarakstu stādu vienreiz nedēļā kopā ar nākamās nedēļas ēdienkarti ģimenei, maksimāli izslēdzot nejaušus pirkumus. Sākumā tas ir grūtāk, bet ar laiku – tik ierasti. Treškārt, cenšos vasarā piepildīt saldētavu ar dārzeņiem un ogām. Tas prasa laiku, bet ir ērti ziemas periodā, kad tikai jāizņem un jāatsaldē vasaras garša! Šogad plānoju nopirkt lielāku saldētavu, jo šīs vasaras krājumi mums beidzās jau pirms Ziemassvētkiem :)
    Un protams visu laiku motivē pašu novērotais konvencionālajā lauksaimniecībā gan Latvijā, gan citur. Tas, ko kaisa zemē un uz augiem ir prātam neaptverami! Man liekas tie, kas iedziļinās tematā, nemaz nevar savādāk, kā ēst bioloģiski :)

    Atbildēt
  2. Daina
    22/01/2016 at 15:38 (4 gadi atpakaļ)

    Vislabāk vasarā un rudenī sasaldēt visu ko- ogas un dārzeņus, arī zaļumus. Tur gan vajag ietilpīgu saldētavu, bet tas ir tā vērts, tomēr vietējais puķkāposts vasarā ir 3xlētāks, es pat burkānus esmu sagriezusi šķēlītēs un maisiņos saldējusi, ko ērti izmantot sautējumos un biezzupās.

    Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *