Katru dienu superēdiens: Džeimija Olivera veselīgās receptes ir klāt!

Šodien izdevniecības Zvaigzne ABC paspārnē nesen atklātajā Zvaigzne CAFE kopā ar Lauru Grēviņu kā kustības Food Revolution vēstneses Latvijā palīdzējām nosvinēt Džeimija Olivera veselīgo recepšu grāmatas Katru dienu superēdiens: Receptes veselīgai un laimīgai dzīvei atvēršanu. Šajā recepšu grāmatā populārais britu pavārs mudina gatavot veselīgāk, lai ikdienas maltītes ne tikai sniegtu sātu un apmierinātu garšas kārpiņas, bet arī nodrošinātu organismu ar visām nepieciešajām uzturvielām.

Džeimijs Olivers atzīst, ka piedzīvojis savdabīgu četrdesmitgadnieka krīzi un pārskatījis savas attiecības ar ēdienu. Agrāk pazīstams kā tipiska komfortēdiena cienītājs, britu superpavārs iet līdzi laikam un popularizē veselīgu dzīvesveidu. Šajā recepšu grāmatā viņš ir apkopojis receptes, kas izstrādātas sadarbībā ar uztura speciālistiem, lai palīdzētu veidot labāku izpratni par ikdienas maltīšu uzturvērtību. Olivers kopā ar savu komandu rūpīgi testējis visas receptes, lai receptes būtu ne tikai interesantas un garšīgas, bet vienlaikus ietvertu arī uzturvielām bagātus produktus. Katra recepte atspoguļo sabalansētas ēdienkartes filozofiju.

Grāmatā atradīsiet receptes veselīgiem un sātīgiem brokastu, pusdienu un vakariņu ēdieniem, kā arī aizraujošas idejas uzkodām un dzērieniem. Kā atzīst pats autors, arī tad, ja paņemsiet sev tikai dažas no grāmatas idejām, jūsu attieksme pret ēdienu un tā spēju ietekmēt kā fizisko, tā garīgo labsajūtu mainīsies, iedvesmojot uz pozitīvām pārmaiņām ne tikai pašu, bet, cerams, arī līdzcilvēkus.

_EKU6498

 “Ēdiens ir nepieciešams tādēļ, lai to novērtētu, ar to dalītos un izbaudītu, un veselīgam barojošam uzturam vajadzētu būt krāsainam, garšīgam un interesantam, grāmatas ievadā atzīst autors. Džeimijs Olivers atklāj, ka šīs grāmatas tapšana atšķīrusies no iepriekš pieredzētā, jo mainījusi veidu, kā vinš strādā un sastāda receptes. Recepšu radīšana un pilnveidošana prasījusi tik daudz laika un darba, ka Džeimijs pats fotografējis visus ēdienus. Tas, ko redzam Katru dienu superēdiens: Receptes veselīgai un laimīgai dzīvei lappusēs, atspoguļo Olivera ēdiena filozofijas transformāciju.

Brokastis

Brokastu recepšu sadaļā Džeimijs Olivers centies radīt jaunu priekšstatu par veselīgām brokastīm, iekļaujot receptes, kas noderēs gan steidzīgā ikdienā, gan laiskos rītos un nedēļas nogalēs. Visās receptēs ir izmantoti produkti no dažādām pārtikas grupām, un katrā porcijā ir mazāk par 400 kalorijām.

Te aradīsiet gan variāciju par sātīgām angļu brokastīm (pupiņās ceptas olas, ķirštomāti un grauzdēta maize ar rikotas sieru), gan pankūkas ar ogām, banānu, jogurtu un riekstiem, gan omleti, banānu maizi ar vīģēm un riekstu sviestu, gan mūsdienīgās smūtijzupas ar granolas pulveri un čia sēklu pudiņu. Skolēnu pusdienu kārbiņai noderēs saldo kartupeļu mafini ar čili piparu, sieru un sēklām vai proteīniem bagātā maize bez kviešiem un glutēna. Manu favorītu vidū ir grauzdēta maize ar žāvētām plūmēm, banānu, jogurtu un mandelēm, kā arī ātrā tortilja ar čili piparu, sieru, blanšētiem dārzeņiem un avokado.

Pusdienas

Pusdienu receptes Džeimijs radījis tā, lai ēdieni būtu ātri un vienkārši pagatavojami. Dažus no tiem var pagatavot iepriekš un paņemt kastītē līdzi uz darbu vai skolu. Katrā porcijā ir mazāk par 600 kalorijām. Starp citu, vakariņu ēdieni satur tikpat kaloriju un, lai paplašinātu ēdienkarti, receptes dienas maltītei var brīvi izvēlēties no abām nodaļām.

Džeimijs kārdina ar garšīgajiem zivju tako ar kivi, laimu un čili piparu salsu, sātīgiem pilngraudu un speltas makaronu ēdieniem vai karsti kūpinātu foreli ar zaļajām lēcām un svaigu tomātu mērci. Savu vietu pusdienu recepšu nodaļā raduši arī mūsdienās populārie burciņsalāti jeb salāti, kurus var paņemt līdzi uz darbu, kā arī tādi mūsdienīgi produkti kā kvinoja, tofu, tahini, melnie rīsi un dažādas lēcas.

Vakariņas

_EKU6501Vakariņās Džeimijs Olivers vēlējies sasniegt perfektu līdzsvaru starp superātri un vidēji ilgi pagatavojamu ēdienu receptēm. Šajos ēdienos var sajust milzumdaudz iedvesmas, kas nāk no visas pasaules, un liek garšas kārpiņām sajūsmā sarosīties. Autors aicina vakariņās apsēsties pie galda un izbaudīt maltīti kopā ar mīļajiem.

Nodaļā atradīsiet vairākas receptes, kurās izmantota vistas gaļa (piemēram, Bombejas gaumē vai zeltaini cepta), zivs sautējumu karija mērcē ar garnelēm, balto zivi un tomātiem, laša steiku ar saldajiem zirnīšiem un dārzeņu biezeni, kā arī daudzas veģetārās receptes (piemēram, ķirbja un šķelto lēcu biezenis, ķirbja lazanja ar spinātiem, biezpienu un sēklām vai cepts baklažāns ar harisas pastu, granātābolu, pistācijām, olīvām un rīsiem). Arī vakariņu recepšu klāstā ir atrodami pilngraudu makaronu ēdieni, kā arī salīdzinoši daudz zivju un jūras velšu.

Uzkodas un dzērieni

Džeimijs Olivers smejas, ka uzkodām piemīt spēja pilnībā izsist mūs no ikdienas līdzsvara nepareizajā virzienā, un nereti tieši uzkodu dēļ uzņemam daudz lieku kaloriju ar mazu uzturvērtību. Lai cik kārdinoši būtu našķi, tie jābauda kā našķi. Šajā nodaļā autors iekļāvis alternatīvas, kuras var droši iekļaut ēdienkartē, jo uzkodas satur tikai apmēram 100 kaloriju.

Šī ir nodaļa, kurā biezā slānī parādās dažādi svaigie dārzeņi un salāti, kurus var pasniegt ar gardām mērcēm. Džeimijs piedāvā gan savu humusa recepti, gan garšīgas idejas pasu gatavotam popkornam. Atradīsiet arī vairākas riekstu sviestu receptes, vegāniskus plācenīšus ar riekstiem, sēklām, datelēm un auzu pārslām, kā arī jogurta saldējumu un enerģijas bumbiņu receptes.

Grāmatā iekļautās receptes ir patiesi daudzpusīgas un krāsainas – izšķirstot tā vien nazgi niez ķerties pie gatavošanas! Manuprāt, grāmata būs noderīgs palīgs visiem tiem, kuri vēl meklē ceļu uz veselīgāku ēšanu, kas neizsit no komforta zonas ar kardināli atšķirīgām un svešām sastāvdaļām. Tā ir iespēja pakāpeniski iepazīt jaunus superproduktus, par kuriem šobrid runā visā pasaulē, un pagatavot sātīgu, veselīgu maltīti, kas garšos arī vīriešiem un bērniem. Lai jums iedvesma jauniem atklājumiem!

_EKU6500


Bildes: Elīna Kursīte

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *