Kad ir nepieciešams digitālais detox?

Vai jums kādreiz ir bijusi sajūta, ka sociālo tīklu, e-pastu un visas pārējas virtuālās jezgas, ko ietver allaž klātesošo viedtālruņu, planšetdatoru un ērti pārnēsājamo klēpja datoru iespējas, ir daudz par daudz? Es regulāri mēdzu pamatīgi nogurt no komunikācijas intensitātes un savdabīgās atkarības, ko rada mūsdienu digitālie draugi.

Aizvadītajā nedēļas nogalē, dodoties pie draugiem uz laukiem, spontāni nolēmu 48 stundas nelietot sociālos tīklus, nerakstīt blogā, neieskatīties e-pastā un neņemt tālruni visur sev līdzi. Iespējams, tas bija viens no labākajiem pēdējā laikā pieņemtajiem lēmumiem, jo atpūtai laukos bija cita garša, turklāt atskārtu, ka dzīve bez sociālajiem tīkliem nav nemaz tik neciešama. Gluži otrādi – patiesībā tai nav ne vainas.

digital_detox_01

Time publicētais pētījums rāda, ka ASV 68% aptaujāto savu mobilo tālruni ņem līdzi gultā, bet 36% sūta īsziņas un lieto Facebook, ēdot maltīti restorānā. Pazīstama ainiņa? Droši vien retais ir bez grēka – mums patīk fotogrāfēt ēdienu un tūdaļ dalīties ar šīm bildēm Instagram, kā arī pēc pamošanās vai pirms aizmigšanas paklejot interneta plašumos. Un, cik daudziem no mums attiecības ar viedtālruni sākas jau tūdaļ pēc acu atvēršanas? Tālrunis mūdienās, protams, lieliski kalpo arī kā modinātājs, taču sociālie tīkli rīta agrumā nereti šķiet tikpat vilinoši kā kūpoša kafijas vai tējas tase. Tāds ikrīta rituāls.

Saskaņā ar Psychology Today rakstīto, nemitīga viedtālruņa pārbaudīšana liecina par atkarību. Katru reizi, kad iečekojam tālruni un pamanām īsziņu vai paziņojumu par kādu komentāru, sajūtam tūlītēju apmierinājumu no sērijas “Es esmu vajadzīgs/iesaistīts/novērtēts” un organismā paaugstinās dopamīna līmenis. (Dopamīns ir atbildīgs par atalgojuma sistēmas aktivizēšanu smadzenēs. Katrs atalgojums paaugstina dopamīna pārsūtīšanas līmeni smadzenēs; daudzas spēcīgu atkarību izraisošas vielas, it īpaši tādi stimulanti kā kokaīns un metamfetamīns tieši iedarbojas uz dopamīna sistēmu). Tātad – jo biežāk pārbaudām tālruni, jo lielāka atkarība rodas.

digital_detox_06

Pazīmes, kas liecina par atkarību no digitālajām ierīcēm…

  • Tālrunis tiek uzlūkots un lietots tūdaļ pēc pamošanās.
  • Paliekot bez tālruņa, tiek izjusta nervozitāte un nemiers.
  • Kad tālruņa baterija grasās izlādēties, piezogas panika.
  • Pamostoties nakts vidū, tiek pārbaudīts e-pasts vai sociālo tīklu konti.
  • Tālrunis tiek pārbaudīts arī, braucot pie stūres vai skatoties filmu kinoteātrī.
  • Ceļojuma laikā uzņemtās bildes tūdaļ tiek augšuplādētas sociālajos tīklos, ik pa mirklim pārbaudot draugu un paziņu komentārus.
  • Saziņa ar WhatsApp, Messenger vai īsziņu starpniecību notiek ar cilvēku, kurš atrodas tajā pašā mājā vai pat telpā.
  • Tālrunis tiek ņemts līdzi uz tualeti, lai, jā, uzminējāt, pārbaudītu e-pastu vai sociālos tīklus.
  • TV pārraides, šova vai filmas vērošana nav iedomājama bez paralēlas tusēšanas sociālajos tīklos.
  • Iekārtojoties gultā uz naktsmieru, līdzi tiek ņemts arī viedtālrunis, planšete vai klēpjdators, lai pirms aizmigšanas lasītu e-pastu, lietotu sociālos tīklus u.tml.

 

digital_detox_07

Ir izpētīts, ka atkarība no mobilajām ierīcēm ilgtermiņā diemžēl nepaliek bez sekām.

  • Zūd saikne ar esošo mirkli.
  • Pazeminās koncentrēšanās spējas.
  • Parādās grūtības noturēt uzmanību.
  • Attīstās īstermiņa perspektīva un rodas problēmas sasniegt ilgtermiņa mērķus.
  • Multitāskings pazemina radošumu un kavē inovācijas spējas.
  • Komunikācija ar līdzcilvēkiem tiek pārrauta un kļūst izklaidīga.
  • Pazeminās pašvērtējums un labsajūta; pieaug depresija.
  • Pasliktinās miega kvalitāte un tiek izjaukts dabiskais dzīves ritms.

Kā redzams, vispārējā ainiņa nav glaimojoša un sevi atpazīt šajās rindiņās ir vieglāk par vieglu. Iespējams, turpmāko dienu laikā ir jāpaseko saviem viedo un mobilo ierīču lietošanas paradumiem un jāveic zināms digitālais detox? Var sākt ar vienu dienu vai divām diennaktīm; var mēģināt pamainīt savus ieradumus ilgākā laika periodā, piemēram, apzinātāk izmantojot tālruni vai datoru nedēļu vai pat mēnesi no vietas. Man pietika ar 48 stundām, lai pārliecinātos, ka dzīve nav apstājusies, kamēr es neieskatījos tālrunī simtiem reižu dienā. Gluži otrādi, tā ir garšīgāka, man pilnībā klātesot.


Bildes: selfbliss.com, hollywoodreporter.com, digitaldetox.org, scmp.com

10 Komentāri on Kad ir nepieciešams digitālais detox?

  1. marcus
    05/05/2015 at 15:21 (5 gadi atpakaļ)

    es katru piektdienas vakaru līdz pat svētdienas vakaram iztieku bez visām ierīcēm, iemesls ir pa visam vienkāršs – plostošana.

    Atbildēt
  2. marcus
    05/05/2015 at 15:22 (5 gadi atpakaļ)

    un par to ka tālrunis tiek uzlūkots un lietots tūdaļ pēc pamošanās, negribās piekrist, jo es parasti skatos cik tad īsti ir pulkstenis.

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      10/05/2015 at 13:45 (5 gadi atpakaļ)

      Taisnība! :) Bet man bieži vien šim solim seko nākamais – sociālo tīklu iečekošana.

      Atbildēt
  3. Madara
    07/05/2015 at 00:25 (5 gadi atpakaļ)

    Nesen biju divu nedēļu garā meditācijas nometnē, kur atdevām savus telefonus, tiklīdz ieradāmies. Visu šo laiku dzīvoju bez jebkādas saskares ar ārpasauli. Pirmajā naktī, mēģinot iemigt, es pieķēru sevi pie domas, ka tagad derētu telefons, ko paspaidīt… Un tas arī viss, vairs necik par to nedomāju, tas nešķita svarīgi. Un, dabujot atpakaļ, es nemaz īpaši netiecos visu pētīt… Tā bija lieliska atslodze un drīzumā es tā darīšu atkal

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      10/05/2015 at 13:45 (5 gadi atpakaļ)

      Tas izklausās ļoti interesanti. Vai par šo nometnes pieredzi Tu būtu gatava padalīties arī plašākā stāstā?

      Atbildēt
      • Madara
        11/05/2015 at 14:42 (5 gadi atpakaļ)

        Jā, noteikti, es labprāt iepazīstinātu cilvēkus ar Vipassanas meditāciju un to, kā tā izmaina dzīvi

        Atbildēt
  4. Andersen
    13/05/2015 at 14:50 (5 gadi atpakaļ)

    Nedēļu atpakaļ izdzēsu visus sociālos Apps no telefona, sākumā jutos pacilāti ,tad bija tukšums, tagad jūtos vieglāk, bet pietrūkst šādas tādas lietas:
    FB eventi , pētīt katras diena postus nav spēka, bet kā tad lai uzzin par visiem foršajiem pasākumiem:(
    Nepadalījos arī ar skaisto māmiņdienas foto :D
    protams tas viss štrunts , kopumā jūtos kā atklājusi jaunu veidu kā dzīvot :)
    paldies par iedvesmu!

    Atbildēt
  5. pulkstenis
    10/09/2015 at 13:44 (5 gadi atpakaļ)

    Tāpēc es sāku lietot rokaspulksteni, lai nebūtu tik bieži jāņem telefons ārā. Jo parasti apskatos cik laiks, tad kādi notificationi un tā beigās izmetu 5 min. (Lai gan gribēju tikai zināt cik pulkstenis). FB nudien rada atkarību.

    Atbildēt
  6. Retrīts
    08/12/2015 at 02:01 (5 gadi atpakaļ)

    Lai atslēgtos ir vajadzīgas brīvdienas, bet labāk retrīts garīgu cilvēku pavadībā. Savādāk ar laiku paliek grūti.

    Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *