Vai mums rūp labāks iepakojums labākai dzīvei?

Vai, iegādājoties gatavos dzērienus un produktus, pievēršat uzmanību arī iepakojumam? Manuprāt, patiesas rūpes par savu veselību neaprobežojas ar veselīgas pārtikas izvēli vien. Ir jādomā plašāk — visas planētas kontekstā —, jo ikviens iepakojums, kas nokļūst atkritumos, atstāj lielāku vai mazāku ietekmi uz vidi. Man ir būtiski, lai iepakojums ne tikai gādātu par konkrētā produkta uzturvērtību un kvalitāti (piemēram, nodrošinātu ražotājam iespēju iztikt bez konservantiem), bet arī būtu ražots no pārstrādāta vai dabai draudzīga materiāla, kas vidē sadalās vai var tikt nodots otrreizējai pārstrādei. Tāpat ikdienā cenšos izvēlēties mazāka izmēra iepakojumus, lai produkti nesabojātos pirms tie tiek izlietoti, tādējādi samazinot arī kopējo atkritumu daudzumu.

TetraPak_s-111

Tāpēc pirms kāda laika labprāt atsaucos Tetra Pak aicinājumam līdzās Laurai un Tomam Grēviņiem no ģimenes bloga Viens + Viens kļūt par kampaņas Labs iepakojums labai dzīvei vēstnieci Latvijā.

Tiek lēsts, ka katru dienu Ziemeļvalstīs un Baltijā tiek veikti vairāk nekā 47 miljoni  pārtikas produktu pirkumu (vairāk nekā 17 miljardu gadā!), tāpēc iepakojumam ir milzīga ietekme gan uz vides un dabas resursu ilgtspēju, gan mūsu veselību un dzīves kvalitāti.

Labs iepakojums…
  • Palīdz pārtikas produktus uzglabāt ilgāk svaigus dabīgā veidā, mazinot vai izslēdzot vajadzību pievienot tiem konservantus.
  • Ir ērti transportējams, pārnēsājams, viegli uzglabājams un lietojams.
  • Pēc izlietošanas ir pārstrādājams.

Kā iepērkas Baltijas valstu iedzīvotāji?

TetraPak_s-32

Uzsākot informatīvo un izglītojošo kampaņu Labs iepakojums labai dzīvei , Tetra Pak ir izpētījuši Baltijas valstu iedzīvotāju pārtikas izvēles un dzīvesstila paradumus. Pētījums apstiprina manus novērojumus par to, ka Latvijas iedzīvotāji arvien vairāk pievēršas veselīgam dzīvesveidam un ikdienā cenšas izvēlēties veselīgus un dabīgus pārtikas produktus.

Saskaņā ar pētījuma rezultātiem, visās trīs Baltijas valstīs nozīmīgu iedzīvotāju daļu veido par “veselīga uztura entuziastiem” dēvējamie patērētāji —  Latvijā 33% respondentu, Lietuvā —  24% un Igaunijā — 32%. Pētījums atklāj, ka tās pārsvarā ir sievietes ar augstāko izglītību, kurām galvenā vērtība ir ģimene. Šis patērētāju tips cenšas izvēlēties veselīgus pārtikas produktus bez mākslīgām piedevām, kā arī labprāt gatavo mājās. Latvijā “veselīga uztura entuziastiem” seko “pragmatiskie pārtikas patērētāji” (26% respondentu) un “cenas jutīgie” (20%), kā arī “aizņemtie” (19%) pārtikas pircēji.

Lai arī mūsu valstī vislielākā pārtikas patērētāju grupa šobrīd būtu dēvējama par “veselīga uztura entuziastiem”, izvēloties pārtikas preces 40% Latvijas iedzīvotāju diemžēl nepievērš pietiekamu uzmanību iepakojumam. Es teiktu — vēl uzvedamies salīdzinoši egoistiski, pagaidām nedomājot tālāk par savu personīgo labumu. Taču ticu, ka to var mainīt! Pasaulē attīstās vairākas tendences, kas ne tikai maina to, kā mēs izvēlamies pārtikas produktus, bet ietekmē arī visas pārtikas nozares attīstību nākotnē.

TetraPak_s-22

Izvēloties produktus un to iepakojumu, ne tikai sabiedrība, bet arī ražotāji arvien vairāk domā par vides un ilgtspējas jautājumiem. Arī septiņi no desmit Baltijas iedzīvotājiem uzskata, ka videi draudzīga iepakojuma loma nākotnē tikai pieaugs, turklāt cilvēki ir gatavi maksāt vairāk par videi draudzīgu iepakojumu. Pētījums rāda — “veselīga uztura entuziasti” iepakojumam pievērš vislielāko uzmanību, bet “pragmatiskie pārtikas pircēji” biežāk gatavi maksāt vairāk par videi draudzīgu iepakojumu, jo viņiem ir augstāki ienākumi.

Pētījums apstiprina — mūs interesē funkcionāls un lietošanai ērts, kā arī veselībai draudzīgs pārtikas iepakojums. Varbūt, paņemot preci veikala plauktā, ir pienācis laiks pievērst uzmanību ne tikai derīguma termiņam, produkta nosaukumam un sastāvdaļām, bet arī pašam iepakojumam un izzināt, kā tas tapis, vai to var pārstrādāt un, kādu ietekmi tas atstāj uz vidi? Centīsimies uz šiem un citiem jautājumiem Labs iepakojums labai dzīvei ietvaros sniegt atbildes kā Happy Whispers, tā Viens + Viens!


Teksts: Happy Whispers
Tetra Pak publicitātes foto

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *