Veselā miesā vesels gars jeb revidējam ēdienkarti un paši sevi

Uz savas ādas esmu pārliecinājusies, ka pāreja uz uzturu, kurā dominē galvenokārt augu valsts produkti, ievērojami uzlabo gan vispārējo pašsajūtu, gan veselību. Tas strādā! Šoreiz gribu dalīties ne tikai pieredzē par šāda uztura plusiem, bet arī pārdomās par to, cik būtiski ir vienlaikus strādāt ar sevi un savu attieksmi pret dzīvi kopumā, jo ar ēdienkartes revīziju vien ir par maz, lai iemantotu labsajūtu un veselību ilgtermiņā.

sarmains_uzturs_07

sarmains_uzturs_03

sarmains_uzturs_06

 

Nogurusi āda, stīvas locītavas, muskuļu sāpes, hroniskas saslimšanas, atmiņas pasliktināšanās un koncentrēšanās spēju pazemināšanās, osteoporoze – tie nav tikai vecuma sabiedrotie. Mūsdienu dzīvesveids un nepārdomāts, nesabalansēts uzturs veicina straujāku novecošanu, jo ierindas pārtika un apkārtējā vide diemžēl kļūst arvien toksiskāka, un šūnām kļūst arvien grūtāk atbrīvoties no toksīniem. Šādos apstākļos zeļ un plaukst dažādas slimības, kas daudziem iemanto hronisku gaitu: cieš sirds un asinsvadi, vajā hronisks nogurums, parādās kairinātu zarnu sindroms, kandidoze, diabēts, aptaukošanās, glutēna nepanesamība un dažādas alerģijas. Katra paša ziņā ir izdarīt izvēli – turpināt dzīvot kā ierasts, pieņemts, iemācīts vai spert nepieciešamos soļus citādākas realitātes virzienā.

Uzlabot veselību un pašsajūtu grib visi, taču ar ēšanas ieradumu un dzīvesstila maiņu neklājas nemaz tik viegli, jo šajā procesā iesaistīta ne vien neziņa vai neizpratne par alternatīvām, bet arī bailes, slinkums, gribasspēks un citi nozīmīgi spēlētāji. Viens no būtiskākajiem priekšnoteikumiem, lai pārmaiņas noritētu veiksmīgi (un par to esmu rakstījusi jau iepriekš), ir ievērot mērenību un pakāpeniskumu. Nav pilnībā tūdaļ jāatmet visi “sliktie” produkti un jāpārtiek tikai no tiem, kuri atzīti par veselīgiem. Optimāls līdzsvars būs, ja veselīgo produktu proporciju uzturā palielināsi līdz divām trešdaļām, vienu trešdaļu atvēlot pārējiem produktiem. Turklāt nav ikreiz jācepas par katru atsevišķu ēdienreizi – brīnišķīgi, ja šādu proporciju izdodas saglabāt, domājot par savām maltītēm dienas un nedēļas griezumā. Ja vakariņās ārpus mājām “atlaidi”, nākamājā dienā izvēlies veselīgākus produktus un tamlīdzīgi. Apzināta, pārdomāta rīcība vienmēr būs veselīgāka par aklu fanātismu.

sarmains_uzturs_02Manuprāt, viens no vegāniska un veģetāra uztura lielākajiem plusiem ir lielais dārzeņu un zaļumu īpatsvars ikdienas ēdienkartē. Un nav jāskaita kalorijas vai jākļūst par pārliecinātu svaigēdāju, ir tikai jāizrevidē sava ēdienkarte un jāizmaina ēšanas paradumi, izdarot veselībai draudzīgākas izvēles. Svarīgu lomu spēlē arī atteikšanās no pārstrādātajiem, rafinētajiem produktiem ar zemu uzturvērtību, taču lielu “tukšo” kaloriju skaitu. Samazinot neveselīgo un palielinot veselīgo produktu proporciju savā ikdienas ēdienkartē, organisms jau itin drīz pateiks paldies: būs vairāk enerģijas, āda kļūs tīrāka un dzīvīgāka, uzlabosies vielmaiņa, kusīs liekais svars, uzlabosies hormonālās sistēmas darbība. Degvielai, ko mēs lejam savā automašīnā, ir tieša ietekme uz tās veiktspēju. Tāpat ir ar ēdienu un mūsu organismu.

Kā jau minēju ievadā, būtisku lomu ikdienas labsajūtā spēlē ne tikai ēdiens un tā gatavošanas metodes, bet arī dzīvesstils kā tāds: kāda ir cilvēka attieksme pret sevi un pasauli, cik stresaina vai mierīga ir ikdiena, cik daudz laika tiek atvēlēts kustībām un sportam u.tml. Ar ēdienkartes revīziju vien labsajūtu un veselību ilgtermiņā neiemantot. Cilvēks ir daudzdimensionāla būtne. Mūsu apziņas procesi ir cieši saistīti ar fizisko ķermeni. Esmu pārliecinājusies, ka tieši apziņā rodas impulsi un meklējami iemesli tam, kas notiek organismā. Es ticu, ka problēmas un slimības vispirms rodas tieši “galvā” un tikai pēc tam – jau kā sekas – izpaužas fiziskajā plāksnē. Tāpēc līdztekus ēdienkartes revīzijai ir jāveic zināmi iekšdarbi un jāstrādā ar sevi arī garīgajā jomā. Ir jāsāk risināt kaktā nobāztas, šķietami vairs neeksistējošas problēmas. Ir jāsien vaļā mezgli savstarpējās attiecībās, kas traucē justies labi. Ir jāuzdrīkstas ieskatīties acīs visiem biedējošajiem bubuļiem, jo īpaši samilzušajām problēmām, kas elpo pakausī.

sarmains_uzturs_08Organisms ļoti jūtīgi reaģē kā uz emocionālo, tā emocionālo stresu. Psiholoģiskā stresa ietekmē atbrīvojas noradrenalīns un kortizols – hormoni, kas izjauc imūnšūnu līdzsvaru, izraisot iekaisumu procesus, kas ir daudzu slimību, tai skaitā vēža, pamatā. Mēs varbūt nevaram izvairīties no stresa pavisam, taču ir jāatrod savi paņēmieni, kā regulāri atbrīvoties no spriedzes, jo, atjaunojot harmoniju, mēs stiprinām organisma dabisko aizsardzību. Tāpēc ir būtiski domāt ne tikai par tīru un dabisku uzturu, bet rūpēties arī par savu garīgo higiēnu. Tas ir nebeidzams un aizraujošs sevis izzināšanas un transformācijas process, kurā viena ieraduma maiņa ierosina vai balsta citu un tā tālāk. Ne velti ļaudis, kas pievērsušies veselīgākam dzīvesveidam, pieredz, ka mainās visa viņu dzīve. Gadās arī otrādi – sākot strādāt ar sevi un kārtojot “galvu”, tiek izjusta vēlme pēc citādāka uztura. Katram no mums ir savi impulsi, kas nostrādā. Ieklausoties sevī, ceļš pats paveras.

Mēs, protams, esam dažādi un, kas der vienam, var nederēt otram, taču, ja šī tēma ir ieinteresējusi un ir sajusta nepieciešamība pēc pārmaiņām, tad jāķeras pie to īstenošanas jau tagad. Visums nesaprot plānus, Visums saprot rīcību – ja gribi justies labi, ir jārīkojas un jāsper solis jaunajā virzienā. Kaut pavisam maziņš, sīciņš solis, bet jāsper. Un kāpēc lai jauna gada sākums nekalpotu kā papildu dzinulis? Izmantosim šo faktu savā labā!

Centīšos arī turpmāk dalīties pieredzē, pārdomās un ieteikumos, kas pārbaudīti pašas praksē un nostrādājuši man. Tāpat vienmēr priecājos, ka arī jūs dalāties savā pieredzē bloga komentāros vai sociālās saziņas vietnēs. Happy Whispers un laimīgo čukstu draugi dzīvo arī Facebook, Twitter un Instagram. Ja vēl neesi mūsu vidū, pievienojies un tiekamies!

Bildes: cannellevanille.com

4 Komentāri on Veselā miesā vesels gars jeb revidējam ēdienkarti un paši sevi

  1. Mēnessmeitēns
    03/01/2015 at 17:00 (5 gadi atpakaļ)

    Man par šo visu ir tikai divi teikumi, ko teikt -> Kad students ir gatavs, uzrodas skolotājs. Un -> PALDIES! :)

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      03/01/2015 at 19:22 (5 gadi atpakaļ)

      Paldies Tev! Lai šis ceļš ir foršu, aizraujošu un iepriecinošu atklājumu pilns! Ja ir kādi jautājumi, droši jautā šeit vai sociālajos tīklos. Cenšos vienmēr atbildēt!

      Atbildēt
  2. Samantha
    22/08/2015 at 12:51 (4 gadi atpakaļ)

    Pirms 2 mēnešiem uzsāku ēst svaigus dārzeņus un ogas. Tas manai gremošanas sistēmai izrādījās par stipru. Esmu sabojājusi kuņgi, un nezin ko vēl, jāveic izmeklēšanas. Tagad zāles un putras.

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      23/08/2015 at 11:04 (4 gadi atpakaļ)

      Jebkura ekstremāla vai nesabalansēta diēta (uztura veids) bez speciālista konsultācijas vai uzraudzības var būt kaitīga veselībai. Kardināli mainot ierastos ēšanas paradumus, iepriekš vienmēr ieteicams konsultēties ar pieredzējuši uztura speciālistu, lai nenodarītu sev pāri.

      Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *